کد خبر: ۱۹۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
معاون وزیر امور خارجه:
ایسنا/گیلان معاون وزیر امور خارجه گفت: به دنبال دور زدن تحریم ها نیستیم و برای خنثی سازی و بی اثر کردن تحریم ها باید پیوندهای اقتصادی با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را تقویت کنیم.

مهدی صفری در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان، همکاری با کشورهای همسایه را یکی از اولویت های دولت سیزدهم در سیاست خارجه دانست و اظهار کرد: ارتباط فعال و مناسب با کشورهای همسایه باید دستاوردهای اقتصادی داشته باشد.

وی افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه را یکی از هدفگذاری های چهار ساله دولت با محوریت وزارت امور خارجه دانست و افزود: به دنبال دور زدن تحریم ها نیستیم و برای خنثی سازی و بی اثر کردن تحریم ها باید پیوندهای اقتصادی با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را تقویت کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن آسیب های اقتصادی از طریق توسعه صادرات غیر نفتی، عنوان کرد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای بستر مناسبی برای توسعه صادرات است.

صفری، با بیان اینکه موانع موجود موجب شد ۱۰ سال از خدمات عضویت در سازمان شانگهای محروم باشیم، متذکر شد: خواستار ورود متولیام امر جهت فراهم کردن تجهیزات افزایش صادرات به ویژه در حوزه ریلی هستیم.

وی با اشاره به پتانسیل های بسیار بالای ایران در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آسیایی، خاطرنشان کرد: صادرات غیر نفتی با محوریت خدمات مهندسی علاوه بر ارزآوری و توسعه اقتصادی، زمینه اشتغالزایی را فراهم می کند.

معاون وزیر امور خارجه، در ادامه فعال سازی کریدورهای بین المللی را یکی از پیش نیازهای توسعه صادرات دانست و گفت: کریدورهای و گذرگاه های تجاری، به صادرات فعال و مناسب و روان کمک می کند. و لذا دولت سیزدهم به عنوان اولویت خود به دنبال برقراری این کریدورها از جمله شمال - جنوب است.

صفری، راه آهن رشت - کاسپین - انزلی را دارای اهمیت دانست و عنوان کرد: تکمیل راه آهن گیلان یکی از چالش های برقرار کریدور شمال - جنوب است.

وی خواستار فعال سازی شبانه روزی گمرکات شد و اضافه کرد: با دستور رئیس جمهور یا استانداران مناطق مرزی فرماندهی این مناطق را بر عهده خواهند گرفت و یا فرمانداران وظیفه ویژه درباره مرزها خواهند داشت.

سهم گیلان از اقتصاد دریا محور افزایش یابد

اسدالله عباسی در ادامه با بیان اینکه سال‌هاست کریدور ریلی شمال - جنوب به دغدغه تاجران و صادرکنندگان تبدیل شده، گفت: قطعه باقی مانده این کریدور، اتصال خط ریلی از رشت به بندرکاسپین است که نباید طی این همه مدت، تکمیل آن معطل می ماند.

وی اتمام این مسیر ریلی را یک ضرورت و امری با اهمیت برشمرد و ادامه داد: علاوه بر اینکه  اعتبار این بخش باید تامین شود؛ لازمست پیمانکاران از حداکثر ظرفیت برای اتمام قطعه یادشده، استفاده کنند و ما نیز پشتیبانی می کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان جلسه نمایندگان و استانداران استان های شمالی با رئیس جمهوری را یادآور شد و با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر تکمیل راه آهن رشت - آستارا افزود: رئیس جمهوری در این ارتباط دستور دادند که حتما با توجه به شرایطی که در اجلاس شانگهای فراهم شده؛ تکمیل قطعه ریلی رشت - آستارا تسریع شود.

وی همچنین فعال سازی بازارچه مرزی آستارا را مورد تاکید قرار داد و گفت: بازارچه مرزی آستارا که تقریبا تعطیل شده بود، باید فعال شود و همه مسئولان استانی و شهرستانی در این زمینه بایستی بسیج شوند.

عباسی با اشاره به صادرات کالاهای غیرنفتی از استان گیلان و با تاکید بر استانداردسازی محصولات و کاهش خام فروشی خاطرنشان کرد: زمینه برای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در استان فراهم است و این امر باید محقق شود.

وی بر توجه به خدمات اتاق بازرگانی و اتحادیه‌ها تاکید و اضافه کرد: صادرکنندگان ما بیشتر خُرد هستند که ضروریست در قالب اتحادیه و تعاونی ها، توان خود را بالاتر ببرند.

استاندار گیلان با بیان اینکه رشد تولیدات در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری به ویژه اقتصاد دریا محور است، گفت: سهم گیلان از این حوزه، اندک است و باید برای افزایش این سهم، برنامه ریزی شود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار